Rövid, de változatos és máig meghatározó alkotói pályáján Kondor Béla több, kifejezetten szakrális térbe és célra szánt munkát készített. A számunkra leginkább releváns a Csaba László építész felkérésére, az általa tervezett cserépváraljai katolikus templomba, egy tabernákulumajtó két oldalára festett alkotás. Ezt a műtárgyat azonban a gyülekezet nem érezte magáénak; a felszentelés után nem sokkal Csabának a pusztulástól kellett megmentenie. A művészettörténet-írás számára ezt követően évtizedekre eltűnt a szem elől.
De nem semmisült meg. A család restaurátorral távolíttatta el a szürke festékréteget, amellyel lemázolták Kondor két képét. Sajnos a barbár tett komoly károsodást okozott a műtárgyban, mivel a festék eltávolítása óhatatlanul a Kondor által felvitt aranyfüst nagy részének eltűnésével is együtt járt. A tárgy azonban ezzel a viszontagsággal együtt épen maradt, és az elmúlt időszakban újra a nyilvánosság elé került.
A család fontosnak tartja, hogy a cserépváraljai templom, a hazai szakrális építészet úttörő emléke nagyobb körben ismertté váljon. „Tudom, hogy ma már védett a templom, de azt hiszem, hogy a művészettörténeti köztudatunkban még sincs benne eléggé, hogy milyen is volt, nem csak a templom, hanem az egész egyben. Akkor, a II. Vatikáni zsinat »előestéjén« a kortárs szakrális művészetünk csúcsa volt. S hiszem, világviszonylatban is a legjobbak közé tartozott. Emlékezzünk rá jobban! Legyen benne a megfelelő szak- és tankönyvekben, legyen az interneten, ott, ahol sokan ráakadhatnak!” – ezekkel a szavakkal zárta Csaba Eszter egy, édesapjáról tartott előadását 2014-ben.
Ebben a munkában a Kondor-kép is fontos szerepet kap. Eszter a nyáron szerzett tudomást arról, hogy a KOGART tihanyi kiállítóhelye kiállítást tervez a festőnek. Felvette a kapcsolatot a kurátorral, és annak lelkes közreműködése nyomán, az utolsó pillanatban a cserépváraljai kép is bekerült a „Kondor Béla - Az utolsó ikonfestő” címmel, 2019. június 15. – szeptember 15. között megrendezett tárlatra.
Úgy tűnik, ez elindította a képet az újrafelfedezés útján. A most a Vigadóban látható „Agnus Dei. Az Oltáriszentség tisztelete Magyarországon” szervezői már közvetlenül a családdal léptek kapcsolatba, hogy kikölcsönözzék a tárgyat. Az esztergomi Keresztény Múzeum által rendezett tárlat a 2020. évi Eucharisztikus Világkongresszus előkészítő rendezvényeinek egyike, és 2019. október 30. – 2020. január 19. között látogatható a Vigadó Galéria IV. emeleti kiállítótermében.
Ez azt jelenti, hogy a Budapesten gyakorlatilag soha be nem mutatott, évtizedekig láthatatlan Kondor-mű most a nyilvánosság számára is elérhetővé vált, és ehhez csak a Vigadóig kell elmenni. Indulás!
Illusztráció: Csaba László korai látványtervei a cserépváraljai templomhoz a családnál őrzött hagyatékból.
Javítás: a cikkben korábban Kondor Béla egyetlen, szakrális térbe készített munkájaként említettem a tabernákulumajtót, 2019. 11. 25-én azonban Borovi Dániel művészettörténész arról tájékoztatott, hogy több is van, sőt, a tihanyi kiállítás katalógusában külön tanulmány is készült ezekről.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.